Waardebepaling bij bedrijf verkopen tips

Je kunt geen prijs zetten op de voldoening die je krijgt van het bezitten van een bedrijf. Maar de tijd kan komen dat je een prijs moet zetten op het bedrijf zelf.

Lees verder om te leren wanneer en hoe je de waarde van een bedrijf moet meten.

Wat is bedrijfswaarde?

Bedrijfswaarde is een schatting van de waarde van een bedrijf. Je kunt het zien als een beoordeling van de financiële en niet-financiële gezondheid van een bedrijf. Zoals je je kunt voorstellen is de bedrijfswaardering subjectief. Het houdt rekening met de financiële kengetallen van een bedrijf. Deze omvatten activa, inkomsten, koers-winstverhouding en kasstroom.

Maar de bedrijfswaarde houdt ook rekening met niet-financiële gegevens. Deze omvatten de marktwaarde van het bedrijf.

Aan de slag

Wanneer moet je het succes van een bedrijf kwantificeren?

Er doen zich veel scenario’s voor wanneer je de waardering van een bedrijf moet bepalen:

– Voornemen om een bedrijf te kopen. Als je de waarde van het bedrijf kent, kun je voorkomen dat je te veel betaalt voor een slecht presterend bedrijf. Op dezelfde manier is het minder waarschijnlijk dat je te weinig biedt voor een bedrijf met een hoge waarde.

– Je overweegt het bedrijf verkopen. Aan de andere kant is de kans kleiner dat je je bedrijf verkoopt aan een lage bieder als je weet hoe je een bedrijf moet waarderen. Je zult ook weten hoe je een eerlijke startprijs moet geven als de waarde minder is dan je had verwacht.

– Je hebt financiering nodig. Als je weet hoe je een bedrijf moet waarderen, kun je de waarde ervan aan investeerders bewijzen. Dit geldt ongeacht of je op zoek bent naar startkapitaal of een nieuwe financieringsronde. Een investeerder zal waarschijnlijk niet blind investeren in een onbekend bedrijf.

– Je hebt een lening nodig. De waarde van je bedrijf kan een bank helpen je kredietwaardigheid te beoordelen. Je wilt banken bewijzen dat je geen risicovolle lener bent. Het is moeilijk om die bewering te doen zonder de koude, harde financiële feiten over je bedrijf.

Hoe waardeer je een bedrijf

Hieronder staan vijf bedrijfswaarde berekenen methoden die je kunt gebruiken om de waarde van een bedrijf te schatten:

  1. Op activa gebaseerde waardering. Eén manier om de economische waarde te meten is het optellen van de activa en inventaris en het aftrekken van de passiva. Activa omvatten materiële zaken als grond, gebouwen en apparatuur. Ze omvatten ook immateriële activa zoals patenten en auteursrechten. Passiva omvatten te betalen leningen of obligaties. Elk bedrijf dat zijn boeken op orde heeft, kan deze informatie afleiden uit een recente balans.
  2. Op omzet gebaseerde waardering. Bepaal hoeveel inkomsten een bedrijf jaarlijks binnenhaalt. Schat vervolgens de waarde van het bedrijf als een veelvoud van dit cijfer. Het is gebruikelijk dat een bedrijf wordt verkocht voor één tot twee keer de jaarlijkse inkomsten.
  3. Kapitalisatie van inkomsten. Deze methode bepaalt de waarde van een bedrijf op basis van de koers-winstverhouding. De koers-winstverhouding is de verhouding tussen de huidige aandelenprijs van een bedrijf en de winst per aandeel. Stel dat een bedrijf een koers/winstverhouding van 16 heeft en een netto jaarwinst van 100.000 verwacht. Een redelijke waardering van het bedrijf zou dan 1,6 miljoen zijn.
  4. Discounted cash-flow analyse. Deze methode gebruikt toekomstige kasstromen van het bedrijf, verdisconteerd met de kapitaalkosten, om een huidige waarde te krijgen. De huidige waarde is de waarde van een inkomstenstroom op het moment van de waardering. Je kunt dat getal dan gebruiken om het investeringspotentieel van een bedrijf te beoordelen. Online NPV calculators maken het gemakkelijk om een discounted cash-flow analyse uit te voeren.
  5. Op waarde gebaseerde analyse. Een bedrijf is meer dan de jaarrekening. Daarom is het nuttig om buiten de financiële statistieken te denken wanneer je de waarde ervan beoordeelt. Je moet bijvoorbeeld ook rekening houden met de prijs waarvoor concurrerende bedrijven in de omgeving hebben verkocht. Vergeet niet rekening te houden met relaties die waarde toevoegen. Bijvoorbeeld, je werknemers-, klanten- of leveranciersbestand kan allemaal bijdragen aan de waarde voor het uiteindelijke cijfer.